Het is in de kerk O.L.V. ter Zege aan de Zavel te Brussel, een parel van de gotiek die ook sedert jaren de relikwieën van de Gelukzalige Karel I van Oostenrijk bewaart dat het jaarlijks evenement van de Belgische Stichting plaatsvond. De mis werd opgedragen door Mgr Fabrice Rivet, raadgever bij de apostolische nuntiatuur voor België samen met Mgr. Hrvoje Skriec, raadgever van de Apostolische Nuntius bij de Europese Unie en E.H. Willy Mirindi Banganga, priester verbonden met de OLV ter Zegekerk

De muzikale opluistering werd verzorgd door Arnaud Van de Cauter, organist-titularis van de kerk en door Elise Gäbele, soprano. Zij interpreteerden muziek van Böhm, Haydn en anderen, steeds in verband met de teksten van de liturgie. Op het einde van de Mis weerklonk de “Gott erhalte den Kaiser” van Joseph Haydn.

Tijdens de Mis was de homilie van Mgr Rivet zo inspirerend dat men de indruk had dat Pater Lacordaire die ooit hier predikte was teruggekomen.

Na de Mis gaf Monseigneur Fabrice Rivet een voordracht getiteld «Mater et Magistra: concordance entre le Magistère de l’Eglise et la vie de la Servante de Dieu, Zita de Habsbourg» dat door een lang applaus werd begroet.

Na de voordracht volgde een receptie achteraan in de kerk.

MATER & MAGISTRA.DOC

MATER & MAGISTRA.PDF

« Fotocredits Marie-Noëlle Cruysmans »