In november 2011 opgericht in samenspraak met de Franse vereniging dat hetzelfde doel nastreeft, heeft de “Belgische Stichting voor de zalig- en heiligverklaring van Keizerin Zita, echtgenote en moeder” al op 2 december haar eerste activiteit georganiseerd: een Mis ter hare nagedachtenis in de Onze-Lieve-Vrouw ten Zavelkerk te Brussel.

Het doel is door het gebed ter nagedachtenis van de Keizerin en door het verzamelen van getuigenissen ten dienste van het zaligmakingsproces dat ingezet werd door de Franse associatie. De Pauselijke Nuntius, Monseigneur Giacinto Berloco ging voor tijdens de Misviering en was bijgestaan door Kanunnik Jean-Luc Blanpain, pastoor et de vicarissen Pater Willy Mirindi Banganga et E.H. Didier van Havre, alsook Pater Francis Goossens, s.m.

Na de Mis volgde een voordracht over het leven en de verdiensten van Keizerin Zita door haar kleinzoon Aartshertog Rudolf van Oostenrijk. Een receptie sloot deze avond af.

[Fotos Marie-Noëlle Cruysmans]